Жіноча вища освіта модерної доби (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) на прикладі досвіду родини Требинських
Keywords:
емансипація, жіноцтво модерної доби, ґендерні студії, жіноча вища освіта, родина ТребинськихAbstract
Проміжок ХІХ–ХХ ст. у Європі характеризується кризою традиційних цінностей, у центрі уваги опиняється інститут сім’ї та питання жіноцтва. Загальноприйняті норми під впливом емансипації почали піддаватись критиці. Суспільство потребувало розвитку, адже старі системи вже не працювали. На цьому фоні відбувається переосмислення місця жінки у житті, її професійний та особистісний розвиток. Для освічених жінок можливості кар’єрної реалізації були обмежені корпоративними і моральними нормами. Але «нові» часи вимагали «нових» людей – освічених, енергійних, обізнаних у питаннях управління, науки, матеріального виробництва. Жінки також виявляли бажання активно брати участь у цих процесах, але в сфері інтелектуальної праці необхідна була належна підготовка, яка включала науковий ступінь або вищу освіту університетського рівня. Тому українські жінки прагнули до отримання вищої освіти.
References
Вільшанська О. Л. Вдалий шлюб в уявленнях городян в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. (На основі джерел особистого походження та художньої літератури). Сторінки вітчизняної соціально-економічної історії. 2012. № 20.
Драч О. О. Велика реформа як чинник прагнень жіночої молоді Російської імперії до вищої освіти. Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. 2011. № 18. С. 223–230.
Лучицкая М. Я. Воспоминания. Українознавчі студії та мемуари Івана і Марії Лучицьких (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). 2007. С. 237–346.
Требинські – українські громадські діячі (1856–1967). Архівні матеріали. Центр. держ. архів-музей літ. і мистецтв України, Ф. 91, оп. 1.
Требинські – українські громадські діячі (1856–1967). Архівні матеріали. Центр. держ. архів-музей літ. і мистецтв України, Ф. 91, Спр. 6.
Требинські – українські громадські діячі (1856–1967). Архівні матеріали. Центр. держ. архів-музей літ. і мистецтв України, Ф. 91, Спр. 235.